TIRRIK: de Bouw

  uw locatie: www.bootbouwer.nl    bouwtekeningen van Iain Oughtred    Tirrik

terug naar de foto's van de Tirrik terug naar Bouwtekeningen van Iain Oughtred

In het onderstaande een foto-verslag van de bouw van de De Droom, een houari-getuigde Tirrik, fraai gebouwd door Pierre Hendriks. De Bootbouwer is de bouwer bijzonder erkentelijk voor het feit dat we van deze foto's gebruik mochten maken.
Tirrik
Het opstellen van de spantmallen. Aansluitend worden de voor- en achtersteven en de binnenkiel geplaatst, waarmee de basis is ontstaan waarop de huid van de boot wordt aangebracht.

Tirrik
Nadat de binnenkiel en -stevens zijn aangeschuind kan de eerste gang geplaatst worden. De strooklatten die nog op de spantmallen aanwezig zijn fungeren als controlemiddel op te controleren of de gehele opstelling vloeiend gesteld is. Tevens kunnen ze dienen als hulpmiddel bij het inmeten van de gangen.

Tirrik
De volgende gang wordt aangebracht nadat de aansluiting van de eerste op de tweede gang zodanig schuin is geschaafd dat beide sluitend op elkaar passen.

Tirrik
Gang drie is gemonteerd. De uit afvalmateriaal gemaakte simpele, maar zeer effectieve lijmklemmen zijn goed te zien: bij toepassing van lijm op epoxybasis blijft de klemdruk overigens beperkt tot datgene wat nodig is om de delen op hun plaats te houden.

Tirrik
Een detail van de manier waarop de overnaadse aansluiting ter plaatse van de stevens passend gemaakt wordt: een geleidelijk dieper wordende sponning over een lengte van zo'n 35 - 50 centimeter naar de boeg toe zorgt er voor dat de gangen netjes vlak aansluiten tegen de steven.

Tirrik
De laatste gang, de zeeggang, tijdens het uitharden van de verlijming. Goed zichtbaar is de naad in de strook multiplex waaruit de gang is gemaakt. Het tot de gewenste lengte aan elkaar lassen van de plaat-lange delen is een klus die voorafgaand aan het in model brengen van de gang heeft plaatsgevonden.

Tirrik
Nadat de uiteinden van de gangen tot op de vereiste breedte zijn afgevlakt worden nu de buitenstevens aangebracht. Dezelfde procedure is van toepassing voor de buitenkiel.

Tirrik
Met het aanbrengen van de stoot- en zandlijsten wordt het werkt aan de buitenzijde van de romp voorlopig voltooid.

Tirrik
De boot is inmiddels gekeerd: het eerste werk is niet het leukste: het grondig verwijderen van alle lijm die teveel was aangebracht bij het aanbrengen van de gangen. Net werk in dat stadium wordt nu beloond!

Tirrik
De montage van de binnenlijst, het dolboord, wordt voorbereid: ter plaatse van de stevens eindigt de lijst in het vulstuk, een onderdeel dat met zorg in model moet worden gebracht. Goed te zien is ook de manier waarop de stevens zijn opgebouwd uit dunne, goed te buigen latten.

Tirrik
Het dolboord gemonteerd: opvallend zijn de tussen lijst en huid aangebrachte klosjes: dit element -mogelijk een afgeleide van de vroegere werkwijze waarbij gebogen spantjes aan de uiteinden ingeklemd werden tussen stootlijst en dolboord heeft onder meer een visuele funktie. Daarbij zal de grotere breedte van de lijst de stijfheid bevorderen.

Tirrik
De wrangen en ze zwaardkast worden pas gemaakt: een karwei van veelvuldig en met zorg passen en aanpassen van alle onderdelen.

Tirrik
De zwaardkast in wording, gezien van opzij. Bij boten van ontwerper Iain Oughtred worden vaak in het geheel geen volledige spanten toegepast: het geheel van stootlijsten, wrangen en doften zorgt voor voldoende stijfheid, in sommige boten, waaronder deze, met de sterkte die de dekconstructie levert.

Tirrik
Het voordek wordt aangebracht: de basis wordt gevormd door dekbalkjes en een multiplex schot. Dit laatste wordt geplaast tegen een wrang en afgemonteerd door middel van het aan de binnenzijde van de berging aanbrengen van 'fillets' in de aansluitingen met de huid: eenkwartronde hoekvulling bestaande uit een gevuld epoxymengsel. Oersterk!

Tirrik
De delen van het multiplex dekje worden zorgvuldig pasgemaakt.

Tirrik
Een fase verder: het dekje is afgewerkt en de vlonderdelen zijn pas gemaakt. Er wordt gewerkt aan de langsbanken, die geplaatst worden tussen de kopschotten van de dekjes en verder ondersteund worden door een aantal elegant gevormde dragers.

Tirrik
Nog even een detail van het achterdek: let op de motor-bun die hierin wordt verwerkt.

Tirrik
Het achterdek is inmiddels voltooid met knieen, frontlijst, een deksel op de bun en draagklossen ten behoeve van de langsbanken.

Tirrik
Alle voorgemonteerde onderdelen die (nog) demontabel zijn worden verwijderd, de boot wordt nogmaals helemaal opgeschoond en nageschuurd, waarna aan de binnenzijde een afwerking met bootolie plaatsvindt.

Tirrik
De buitenzijde van de boot wordt voorzien van een epoxycoating en een afgewerking bestaande uit een aantal lagen lak. Sommige bouwers geven er overigens de voorkeur aan dit karwei al te doen voor de boot van binnen wordt afgewerkt. De boot hoeft dan niet opnieuw gekeerd te worden. Anderzijds geeft het wel kans op beschadigingen en kunnen er geen onderdelen meer door de huid heen gemonteerd worden.

Tirrik
Ook diverse kleinere onderdelen, aangekocht of van eigen makelij, worden nu defintief klaargemaakt voor de montage.

Tirrik
Hier bijvoorbeeld een beeld van de afgewerkte gaffelklauw.

Tirrik
Alle onderdelen worden pasgemaakt in het werk: een klus van veel passen en meten en soms ook veelvuldig overleg.

Tirrik
De boot staat op de trailer, klaar voor de confrontatie met de elementen!

Tirrik
Voor het eerst te water: alles wordt in gereedheid gebracht voor de proefvaart.

Tirrik
Ook met de tuigage is het nog even puzzelen.

Tirrik
Voor het eerst los van de wal: het grootzeil vereist nog enig trimmen, maar hier vaart een prachtig schip zijn toekomst tegemoet!

terug naar pagina-begin
info images/afbeeldingen