BOUWTEKENINGEN van Iain Oughtred. 

 uw locatie: www.bootbouwer.nl    bouwtekeningen startpagina    Iain Oughtred
Selway Fisher Bear Mountain Iain Oughtred Francois Vivier Lageweg John Welsford

IAIN OUGHTRED.
Ness Yawl - foto Classic BoatIain Oughtred is een in Schotland woonachtige ontwerper die in de loop der jaren naam heeft verworven met zijn weloverwogen bouwtekeningen. De ontwerpen zijn gebaseerd op traditionele boottypen, maar de lijnen, de inrichting en de tuigage zijn aangepast aan het hedendaagse recreatieve gebruik. Ook de constructie-methode is veranderd; gebleven is de schoonheid van het traditonele overnaadse karakter, maar tegelijkertijd heeft de uitvoering in gelijmd multiplex tal van voordelen, zeker voor de amateur-bouwer voor wie de ontwerpen speciaal ontwikkeld werden.

manual / catalogus bouwtekeningen

BOUWTEKENINGEN. naar pagina-begin
De ontwerpen van Oughtred kunnen vaak op verschillende manieren gebouwd worden: volgens de basis-methode in gelijmd overnaads multiplex, maar daarnaast in een aantal gevallen ook volledig traditioneel of strip-planked.
Het werken in gelijmd overnaads multiplex heeft een aantal voordelen:
- het materiaal is gemakkelijk verkrijgbaar in een constante en hoge kwaliteit.
- multiplex vraagt weinig voorbewerking en zal niet scheuren, werken of lekken.
- de boten zijn weinig gevoelig voor variabele omstandigheden; transport in de volle zon of opslag op de wal zullen niet gauw tot problemen leiden.
- vaardigheden en gereedschappen die traditioneel bouwen vraagt zijn niet vereist.
- het overzichtelijke interieur van de boot is veel eenvoudiger te onderhouden.
- de boten zijn meestal aanzienlijk minder zwaar dan traditioneel gebouwde rompen.
  
prams canoes dinghies sailing dinghies rowing skiffs
prams canoes dinghies sailing dinghies rowing skiffs
dories flatbottom skiffs faerings beachboats cruising yachts
dories flatbottom skiffs faerings beachboats cruising yachts
N.B.: van een aantal ontwerpen werd in de loop van de tijd de naam gewijzigd: zie onderaan het overzicht.

  

terug
De prams: klein maar dapper. Ze worden gebouwd uit één plaatlengte, zonder lassen. Ondanks hun bescheiden afmetingen hebben ze een flink draagvermogen en zijn mede door hun geringe gewicht goed geschikt om aan dek te bergen. Alle modellen kunnen worden voorzien van een simpele tuigage; ook voor kinderen prachtige bootjes.

FEATHER l.o.a.: 2.03 mtr. br.: 1.15 mtr. €   99.50 Feather
De kleinste van de vier prams; met een gewicht van minder dan twintig kilo en voldoende capaciteit voor twee opvarenden een perfecte kleine bijboot. De boot kan gebouwd worden in gelijmd multiplex maar is door zijn eenvoudige detaillering en beperkte materiaalbehoefte ook erg geschikt om de traditonele overnaadse bouwwijze eens uit te proberen.
 
- foto's / details -

HUMBLE BEE l.o.a.: 2.36 mtr. br.: 1.25 mtr. € 119.50 Humble Bee.
De Humble Bee heeft veel van de Feather maar is wat langer en breder. Dit robuuste bootje heeft dan ook een groter draagvermogen. Details voor drie verschillende tuigages worden gegeven. Net als bij de Feather kan er gezeild worden met een zijzwaard; men kan evenwel ook kiezen voor een steekzwaard.
 
- foto's / details -

MOUSE l.o.a.: 2.36 mtr. br.: 1.20 mtr. €   91.00 Mouse
De Mouse heeft -evenals de Granny- een vlakke bodem en en drie gangen per kant. Het is de eenvoudigste vorm van gelijmd overnaads bouwen en vormt een goed alternatief voor de stitch & tape methode. De Mouse kan worden gezeild met een gaffeltuigje met naar keuze een steek- of zijzwaard.
 
- foto's / details -

GRANNY l.o.a.: 2.84 mtr. br.: 1.23 mtr. €   99.50 Granny
Wat voor de Mouse geldt, gaat ook op voor de Granny, zij het dan dat deze boot flink meer lengte heeft, wat de roei-eigenschappen en het draagvermogen ten goede komt. De Granny is uitgevoerd met een emmer-tuig van royaal oppervlak. Het zeil is snel te reven en kan met rondhout en al in de boot worden geborgen.
 
- foto's / details -

terug
De kano's van de hand van Oughtred zijn klassiek geinspireerd wat betreft hun vormgeving. In de bouwwijze zien we echter weer de mogelijkheden van de moderne techniek: Stickleback, Wee Rob en McGregor kunnen gebouwd worden volgens de beproefde methode in overnaads gelijmd multiplex, terwijl de Beaver gedacht is in de strip-planked methode.

STICKLEBACK l.o.a.: 3.25 mtr. br.: 0.70 mtr. € 109.00 Stickleback
Iain's nieuwste kano is een waar juweeltje: verfijnd en tot in details doordacht. Deze zeer compacte kano is een lust voor het oog en is ondanks de mooie asymmetrische rompvorm vrij eenvoudig te bouwen met een bescheiden budget. Voor een super lichtgewicht resultaat kan de boot zelfs worden uitgevoerd in 3 mm. multiplex ( 4 mm. is standaard) en daarmee ook qua gewicht een interessant alternatief voor een kano in de stripplanked bouwmethode. De Stickleback is door zijn bescheiden gewicht en lengte zeer hanteerbaar: ideaal om mee te nemen naar elke gewenste vaaromgeving. De boot kan open of halfgedekt gebouwd worden en is zeker in laatst genoemde uitvoering ook opgewassen tegen minder rustig water.
 

WEE ROB l.o.a.: 3.67 mtr. br.: 0.71 mtr. € 139.50 Wee Rob
Een prachtige klassieke dubbelpeddel kano, bedoeld voor één persoon. Met door het geringe gewicht (13.5 kg.) en de beperkte afmetingen verrassende gebruiksmogelijkheden. Kan ook gezeild worden en wie daaraan de voorkeur geeft bouwt volgens de traditionele methode. Wanneer de lengte geen belemmering vormt kan ook gekozen worden voor een lange,iets snellere versie (4.14 mtr.).
 
- foto's / details -

MacGREGOR l.o.a.: 4.17 mtr. br.: 0.80 mtr. € 172.50 MacGregor
Deze "volbloed"-zeilkano kan naar eigen voorkeur gebouwd worden in zowel gelijmd overnaads multiplex als ook volgens verschillende andere bouwmethoden: traditoneel overnaads, strip-planked of cold-moulded. De tekeningen geven opties voor een of twee zeilen, en voorzien in goede reefmogelijken. Ook heeft men de keuze de boot open uit te voeren of (gedeeltelijk) van een dek te voorzien.
 
- foto's / details -

terug

BEAVER l.o.a.: 4.57 mtr. br.: 0.86 mtr. € 106.50 Beaver
De Beaver: Iain's visie op de (Canadese)kano. Vergelijk hem met de ontwerpen van Ted Moores (zie Bear Mountain Boats) en maak uw keuze ... Sinds kort geven de tekeningen voor deze boot ook de details voor een overnaadse (multiplex) en een cold-moulded versie, dit als alternatieven voor de strip-planked of de traditonele beklede uitvoering.
 
- foto's / details -

terug
Een serie van zes klassieke jollen: all round te gebruiken boten, geschikt om te roeien, te zeilen of om te varen met een buitenboordmotor. Daarbij ontworpen om flinke lasten te kunnen vervoeren. Niet de boot met uitzonderlijke prestaties op één specifiek gebied, maar goed handelbaar onder uiteenlopende omstandighheden.

AUKLET l.o.a.: 2.20 mtr. br.: 1.20 mtr. € 106.50 NIEUW !     

Auklet

Voor wie op zoek is naar een stijlvolle bijboot die niet te veel ruimte aan dek vraagt is de nieuw ontworpen Auklet een uitkomst. Een waardig alternatief voor karakterloze kunststof kuipjes, licht in gewicht (de romp kan al in 4 mm. plaat!) en dus erg hanteerbaar, met voldoende draagvermogen om alle transportklussen aan te kunnen. De bemanning besaat uit één a twee personen. Meestal gebouwd in overnaads multiplex, maar door zijn beperkte afmetingen ook erg geschikt om eens te experimenteren met andere technieken als stripplanked, cold-moulded of traditioneel overnaadse bouw. Details voor een eenvoudig te plaatsen sprietzeil maken de tekeningen compleet.
 

AUK l.o.a.: 2.36 mtr. br.: 1.20 mtr. € 127.00 Maarten Adriaans 'Aukje'.
Men zou kunnen stellen dat hoe kleiner een boot is des te moeilijker het wordt er in functioneel en estetisch opzicht een goed ontwerp voor te maken. Op dit punt bewijst Oughtred met de Auk zijn meesterschap: een jol van zeer beperkte afmetingen, maar met voldoende draagvermogen voor zeker twee personen en lijnen die de toets der kritiek moeiteloos doorstaan. Ook een iets grotere versie (2.69 mtr.) behoort tot de mogelijkheden.
 
- foto's / details -

PUFFIN l.o.a.: 3.11 mtr. br.: 1.22 mtr. € 157.50 De Puffin van Meindert Sprang en Jos van der Zalm (zie links-pagina).
Een boot van rond de tien voet (zo'n 3 meter) biedt vele mogelijkheden: voldoende lengte om te beschikken over redelijke roei- en zeil eigenschappen, nog gemakkelijk te vervoeren en prima hanteerbaar voor jeugdige gebruikers. Daarnaast kan de boot in iedere garage gebouwd worden. Ook voor een beginnende bootbouwer is het een project dat goed te overzien is. Niet voor niets een populair ontwerp.
De puffin is, behalve in tekeningen of als materiaalpakket, ook leverbaar als een zeer compleet CNC-gefreesd bouwpakket. Vraag info!
 
- foto's / details -

GUILLEMOT l.o.a.: 3.50 mtr. br.: 1.36 mtr. € 172.50 Guillemot
Getekend naar 19e eeuwse lijnen: de Guillemot, voor wie een wat robuustere boot behoeft. Meer draagvermogen, meer vloerlengte en meer vrijboord.
 
- foto's / details -

TAMMIE NORRIE l.o.a.: 4.11 mtr. br.: 1.36 mtr. € 198.00 Tammie Norrie
De meest elegante dinghy van Oughtred: een langere versie van de Guillemot, met een vergelijkbare midscheepse doorsnede maar een kleinere wijnglasvormige spiegel. Heeft voor een boot van dit type goede roei- en zeileigenschappen. De tekeningen voorzien in een drietal opties ten aanzien van de tuigage.
 
- foto's / details -

PENNY FEE l.o.a.: 4.87 mtr. br.: 1.60 mtr. € 233.00 NIEUW !     

Penny Fee

Deze robuuste spiegelsloep, eerder bekend als Skua en Sea Hen, is een welkome aanvulling binnen Iain's ontwerpen. Met wat meer lengte en vooral ook meer breedte dan de elegante slanke Tammie Norrie, heeft de Penny Fee het karakter van een stoere werkboot, maar dan wel één met een fraaie zeeg en spiegel. Geschikt om mee te roeien, te gebruiken met een buitenboordmotor of onder zeil. Voor dit laatste doel heeft men keuze uit een enkel loggerzeil, een yawl versie of een gaffeltuig.
 
- foto's / details -

terug
De sailing dinghies hebben dezelfde uitstraling als de dinghies, maar zijn qua ontwerp meer toegespitst op de prestaties onder zeil. Ze kennen een grotere zeiloppervlakte, hebben o.m. een minder steile steven, een bredere spiegel en een vlakkere kiellijn. Deze rompvorm is overigens ook ideaal als de boot vaak gebruikt wordt met buitenboordmotor.
 

SHEARWATER l.o.a.: 3.61 mtr. br.: 1.50 mtr. € 172.50 Shearwater - foto Duck Flat Wooden Boats
De Shearwater is de kleinste van de drie zeiljollen van Oughtred. De boot is zeer hanteerbaar onder zeil, ook op minder rustig water. De Shearwater kan single-handed gezeild worden; optimaal is een bemanning van twee personen. Voor diegenen die de boot primair met motor gebruiken kan het op de tekeningen gegeven emmerzeil eventueel een eenvoudig te plaatsen en te bergen extra accessoire vormen.
 
- foto's / details -

GANNET l.o.a.: 4.40 mtr. br.: 1.73 mtr. € 203.00 Gannet - foto Duck Flat Wooden Boats
De Gannet komt in ontwerp en constructie goeddeels overeen met de Shearwater, zij het dan dat de boot groter is en wat meer moderne rompvorm heeft. Meer breedte ter plaatse van de boorden zorgt voor een zeewaardige boot met een grotere eindstabiliteit, die droger zeilt en de mogelijkheid geeft om het gewicht van de bemanning optimaal te benutten.
 
- foto's / details -

FULMAR l.o.a.: 5.08 mtr. br.: 1.80 mtr. € 243.50 Fulmar
De grootste van de drie sailing dinghies met afmetingen die de boot uiterst geschikt maken voor langere tochten. Om goed te roeien is de Fulmar te breed, maar in geval van onvoorziene omstandigheden kan een paar riemen goede diensten verrichten. Overigens is de boot ook zeer geschikt voor gebruik met buiten- of binnenboordmotor. Van de Fulmar is een uitgebreid CNC-gefreesd pakket beschikbaar.
 
- foto's / details -

terug
Net als de sailing dinghies zijn ook de rowing skiffs ontworpen om vooral prestaties te leveren binnen een specifiek toepassingsgebied. De skiffs zijn roeiboten pur sang; rank, elegant en snel.
 

ACORN SKIFF/ACORN 13 l.o.a.: 3.58 mtr. br.: 1.20 mtr. € 172.50 Acorn 13
Een fragment uit WoodenBoat: "de Acorn is in de eerste plaats een roeiboot. Ze is licht in gewicht, smal op de waterlijn en het vrijboord is laag gehouden om de windvang te beperken. De boot roeit als een droom." De Acorn skiff kan gebouwd worden in twee lengten (3.58/3.96 mtr.), eenvoudigweg door de mallen iets verder uit elkaar te plaatsen. De boot weegt, gebouwd in 5 mm. multiplex, zo'n 40 kg.
 
- foto's / details -

ACORN 15 l.o.a.: 4.60 mtr. br.: 1.18 mtr. € 187.50 Acorn 15
De Acorn 15 heeft dezelfde breedte als de Acorn Skiff en wordt op overeenkomstige manier gebouwd. De boot is snel en geschikt voor een of twee roeiers, eventueel aangevuld met bagage voor het maken van tochten. Onder zeil geldt voor alle Acorns dat ze makkelijk hellen, maar tegelijkertijd snel reageren op wat extra schootlengte. Dankzij de minimale rompweerstand zeilen ze verrassend snel.
 
- foto's / details -

MOLE l.o.a.: 4.88 mtr. br.: 1.13 mtr. € 152.00 Mole
De Mole is net als de Badger een Thames skiff, één van de meest elegante kleine vaartuigen. In hun oorspronkelijke gecompliceerde manier van bouwen zijn ze erg kostbaar, terwijl hun grote lengte ze moeilijk te hanteren maakt. Doelstelling van Oughtred's ontwerp was een boot te verkrijgen die eenvoudig gebouwd kan worden door een amateur, voor opslag past in de gemiddelde garage en die niet te zwaar is om op een autodak vervoerd te worden. De kleinere lengte die de Mole hierdoor kreeg maakt de boot beter te manoevreren dan de traditionele versie.
 
- foto's / details -

BADGER l.o.a.: 5.80 mtr. br.: 1.13 mtr. € 167.50 Badger.
Een langere versie van de Mole, die de verhoudingen van de traditonele skiff dichter benaderd. De extra lengte maakt het mogelijk de boot desgewenst voor twee roeiers in te richten, waardoor een erg snelle boot ontstaat. Zowel de Mole als de Badger vormen het perfecte evenwicht tussen het sportieve en recreatieve element in het roeien.
 
- foto's / details -

SNIPEFISH l.o.a.: 4.57 mtr. br.: 0.95 mtr. € 111.50 Snipefish.
De Snipefish is een wat uitzonderlijk ontwerp in de Oughtred-collectie: naast de Haiku is het de enige die niet gebouwd kan worden in overnaads multiplex. De boot is een eenvoudig te bouwen skif met rolbank en outriggers, bedoeld voor o.m. trainingsdoeleinden. De Snipefish is een knikspant, naar keuze te bouwen met hoeklatten of volgens de stitch & tape methode.
 
- foto's / details -

terug
De dory is een boottype dat in vroeger dagen op grote schaal gebruikt werd in de Noordwest-Atlantische visserij. De boten werden gestapeld meegenomen aan boord van de zeilende vissersschepen om op de visgronden gebruikt te worden als vangboten. Basiskenmerken van de Dory zijn de smalle platte bodem, die oorspronkelijk in de lengte-richting beplankt werd en een smalle, hellende spiegel.
 

MACKEREL l.o.a.: 4.67 mtr. br.: 1.22 mtr. €   67.50 Mackerel.
Binnen het Dory-type worden verschillende varianten onderscheiden. De Mackerel en Blackfish zijn vertegenwoordigers van een eenvoudig soort Dory, die gebouwd wordt met uit overnaadse delen samengestelde rechte zijden. Ze zijn licht, snel en relatief eenvoudig en goedkoop om te bouwen.
 
- foto's / details -
-->

BLACKFISH l.o.a.: 4.67 mtr. br.: 1.31 mtr. € 111.50 Blackfish
Een evenlange boot als de Mackerel, met wat meer breedte en diepte. Hoewel Dories in de eerste plaats geroeide boten zijn worden op de tekeningen voor zowel de Mackerel als de Blackfish details gegeven van meerdere tuigages. Onder zeil zijn ze gevoelig, maar daarnaast verrassend zeewaardig.
 
- foto's / details -

AMBERJACK l.o.a.: 4.79 mtr. br.: 1.32 mtr. € 147.00 Amberjack
De Amberjack, een Dory van het Swampscott type (net als de John Dory), kent een iets gecompliceerder manier van bouwen dan de bovenstaande boten. Zijn de zijden van de boot daar recht, bij de Swampscott Dory vindt men een vanuit het bodemvlak een rondere spantvorm, ook nu weer opgebouwd uit een drietal overnaads aangebrachte gangen.
 
- foto's / details -

JOHN DORY l.o.a.: 5.52 mtr. br.: 1.41 mtr. € 187.50 John Dory
De grootste van de vier Dory-ontwerpen van Iain Oughtred. Ook nu weer een meer ronde rompvorm die niet alleen een verfijnd aanzicht oplevert maar vooral ook het practische voordeel heeft van een grotere secundaire stabiliteit wanneer men de boot onder zeil gebruikt.
 

terug

SKERRIESKIFF 15 l.o.a.: 4.65 mtr. br.: 1.42 mtr. € 127.00 skerrieskiff
Een nieuw ontwerp, door Iain gelanceerd als "dory-skiff". Een boottype dat zich heel eenvoudig laat bouwen, met een vlakke bodem en maar twee gangen per kant. Op het water blijken ze een groot succes: snel en hanteerbaar. Het zeiloppervlak is bescheiden gehouden om in overeenstemming te blijven met de uit een geroeide boot ontstane rompvorm. Twee varianten voor de tuigage en een steekzwaard maken het ontwerp compleet. Ook erg geschikt om in een beperkt tijdsbestek in groepsverband te bouwen. Er is ook een 17-voets versie.(€ 142.00)
 
- foto's / details -

terug

SPIKE l.o.a.: 3.70 mtr. br.: 1.17 mtr. € 127.00 Pike.
Mooie vis- of zeilboot, waarvan de eventuele tuigage al even doelmatig is als de boot zelf: het ongestaagde spriettuig laat zich snel plaatsen of verwijderen, terwijl een relatief diep stekend zwaard bijdraagt aan betere prestaties aan de wind. Ook dit ontwerp werd door Iain onlangs herzien in de details; sindsdien heet de boot ook wel de Spike.
 
- foto's / details -

terug
ELF l.o.a.: 4.57 mtr. br.: 1.34 mtr. € 208.00 Elf
De Faering is een traditioneel boottype uit Noorwegen, waarin de verwantschap met de schepen van de oude Noormannen moeiteloos te herkennen is. Oughtred is er in geslaagd de boot die eertijds op het oog gebouwd werd, vast te leggen in een ontwerp, geschikt voor uitvoering in multiplex door de zelfbouwer van nu. Natuurlijk ontbreken de details voor een meer traditionele versie niet. De Elf wordt gebouwd in drie brede gangen, waarbij een drietal spantjes ter plaatse van de doften voor voldoende stijfheid zorgen. De boot is in de eerste plaats bedoeld om geroeid te worden; de details van een zeilplan worden meegeleverd.
 
- foto's / details -

terug
Oughtred's "double-ended beachboats" vinden hun oorsprong op de Shetland eilanden. Ook de verwantschap met de Noorse Faering zal niemand ontgaan. De ontwerpen zijn evenwel geen kopieën van het traditionele type. Met behoud van de goede eigenschappen ervan heeft Oughtred een boot ontwikkeld die aansluit bij de gebruikseisen zoals die nu van toepassing zijn.

LITTLE (WHILLY) TERN l.o.a.: 4.62 mtr. br.: 1.55 mtr. € 193.00 Whilly Tern
De Whilly Tern is de opvolger van de succesvolle Whilly Boat. Deze werd destijds ontworpen als boot voor gecombineerd gebruik, zeilen zowel als roeien. In de praktijk bleek evenwel dat het gebruik onder zeil de overhand had, reden om een nieuwe versie uit te brengen, de Whilly Tern. Deze is wat stabieler onder zeil dan zijn voorganger en kreeg een aantal nieuwe verfijningen mee in het ontwerp en wat betreft het zeilplan een drietal varianten.
 
- foto's / details -

TIRRIK l.o.a.: 5.13 mtr. br.: 1.64 mtr. € 223.50 Tirrik
"Tirrik", de grotere versie van de Whilly Tern. Een boot met een royaal draagvermogen. De Tirrik zou ook omschreven kunnen worden als een verkorte Arctic Tern, met een eenvoudiger viergangs beplanking, en net als deze laatste voorzien van lage, comfortabele kuip-banken. Ook nu weer drie opties met betrekking tot de tuigage.
 
- foto's / details -

ARCTIC TERN l.o.a.: 5.52 mtr. br.: 1.64 mtr. € 259.00 Arctic Tern
Een verfijnde variant op de Ness Yawl; oorspronkelijk net als deze getekend met vier gangen, naderhand gewijzigd tot een zesgangs ronde romp.
Van deze boot bestaat ook een zeer slanke uitvoering (breedte 1.56 mtr.) onder de naam JII.
 
- foto's / details -

NESS YAWL l.o.a.: 5.84 mtr. br.: 1.60 mtr. € 249.00 Ness Yawl
Een lange, lichte en slanke romp. Wellicht de snelste onder de beachboats. Uitzonderlijke prestaties aan de wind. Kan desgewenst goed geroeid worden. Ook op de illustratie aan het begin van deze pagina is de Ness Yawl te zien in volle glorie. En dat alles is te bouwen in zo'n 300 uur (of iets meer).
 

CALEDONIA YAWL l.o.a.: 5.95 mtr. br.: 1.88 mtr. € 294.50 Caledonia Yawl 'Mousa'
Een schitterende ruime boot, heel geschikt voor een grotere bemanning: tegelijkertijd ook eenvoudig alleen te zeilen. Een uitzonderlijk betrouwbaar schip, in ervaren handen in staat om zware omstandigheden te doorstaan in relatieve veiligheid en comfort. De constructie is onlangs nog weer verder verfijnd. De oorspronkelijke vier gangen zijn vervangen door maar liefs zeven, wat de rompvorm zeer ten goede komt. De uitgebreide bouwtekeningen geven diverse opties ten aanzien van tuigage, uitrusting en inrichting.
Deze boot wordt ook als cnc-gefreesd pakket geleverd: nadere details vindt u binnenkort onder "pakketten". Tot die tijd: vraag info.
 
- foto's / details -

terug
De reeks ontwerpen wordt afgesloten met een aantal kajuitjachten. Traditionele stijl, zeewaardigheid, vervoerbaarheid en geschikt om gebouwd te worden door de amateur zijn enkele van de kenmerken waar de kajuitjachten afkomstig van Oughtred's tekentafel aan voldoen.

WEE SEAL MK II l.o.a.: 5.64 mtr. br.: 2.21 mtr. € 452.00 Wee Seal MK II
De Wee Seal MK II is in veel opzichten een heel nieuw ontwerp: een rondere romp in zeven gangen per zijde, een kleinere kajuit met meer gangboord en tal van andere nieuwe elementen. De bouw is bij dit alles zeker niet moeilijker geworden; weliswaar zijn er meer gangen gekomen, maar de smalle 1 centimeter dikke stroken multiplex zijn veel hanteerbaarder dan de brede 12 millimeter gangen van de oude MK I. Het schip heeft een efficient midzwaard dat weinig ruimte wegneemt in de op twee personen ingerichte verblijfsruimte. Details voor een gaffeltuig, eenvoudig trailerbaar.
Nu ook met details voor een yawltuig!,
 
- foto's / details -

EUN MARA l.o.a.: 6.00 mtr. br.: 2.00 mtr. € 452.00 Eun Mara.
Een schip van het canoe-yawl type, een doordacht ontwerp met royale kuip en voldoende efficient benutte binnenruimte voor twee personen. Vooral de kimzwaarden die in de fronten van de banken vallen leveren een aanzienlijke ruimtewinst. Het jacht is goed te vervoeren op een trailer en heeft een diepgang van maar 43 cm.(1.00 mtr. met zwaarden). De buitenboordmotor is ondergebracht in een bun achter de kuip.
 
- foto's / details -

FARNE ISLANDER l.o.a.: 6.20 mtr. br.: 2.31 mtr. o.a. Farne Islander.
De Farne Islander is ontworpen om te worden gebouwd in de strip-planked techniek, wat niet wil zeggen dat andere methoden niet mogelijk zijn. De tekeningen waren in eerste instantie bedoeld voor de professionele bouwer en zijn dientengevolge niet zo gedetailleerd. De ware amateurbouwer kan de Islander echter zeker bouwen, al zal er misschien vaker een handboek aan te pas komen. Een mooi schip met bescheiden diepgang (48 cm excl. midzwaard).
 
- foto's / details -

GREY SEAL l.o.a.: 6.75 mtr. br.: 2.33 mtr. € 482.50 Grey Seal.
Zeewaardigheid en geschikt om gebouwd te worden door een amateur, dat waren twee van de uitgangspunten bij het ontwerpen van de Grey Seal. Het schip kan gebouwd worden volgens de overnaadse methode in 12 mm multiplex, versterkt met gelamineerde spantjes. Alternatieve bouwwijzen zijn traditioneel overnaads, strip-planked en cold-moulded. De tekeningen geven zowel een kiel als een midzwaard versie alsmede twee opties voor de tuigage. De boot biedt accommodatie voor drie personen.
Nu ook een grotere versie van 7.49 x 2.46 mtr.!
 
- foto's / details -

HAIKU l.o.a.: 9.10 mtr. br.: 2.40 mtr. € 599.00 Haiku.
De Haiku is een 30 voets sharpie. Bij dit herkenbare boottype met eenvoudige bouwwijze zorgt de vlakke bodem voor een geringe diepgang (0.30 mtr. excl. zwaarden). Het dubbele midzwaard werd door de ontwerper op efficiente wijze weggewerkt, en ook andere aspecten van de boot hebben een uitstraling van doelmatigheid en betrouwbaarheid. Er is er voldoende kajuithoogte om comfortabel te zitten. De kuip is ruim en voorzien van een bun voor een buitenboordmotor. Het zeilplan is laag gehouden, het gewicht van de (trimbare)ballast beloopt 771 kilogram. De Haiku: een combinatie van oude wijsheden en low-tech ontwikkelingen, resulterend in een aantrekkelijk, veelzijdig en betaalbaar schip met interessante zeileigenschappen.
 

N.B.: Een aantal van Iain Oughtred's ontwerpen kreeg in een al dan niet herziene versie een andere naam. Vervangen namen zijn:
Wren = Auk, Robin = Puffin, Ptarmigan = Guillemot, Grebe = Tammie Norrie, Egret = Shearwater, Silver Gull = Fulmar, Stickleback = Amberjack, JII = Arctic Tern.

MANUAL / CATALOGUS. naar pagina-begin

Clinker Plywood Boatbuilding Manual

174 pag., paperback
€ 26.85

IAIN OUGHTRED manual Het perfectionisme van Iain Oughtred komt ook tot uiting in het door hem geschreven instructieve handboek 'Clinker Plywood Boatbuilding Manual', waarin hij zijn manier van bouwen uiteen zet, met veel aandacht voor tal van details. Rijk geïllustreerd met zwart-wit foto's. Een must voor bouwers van Oughtred's ontwerpen!
Lapstrake Plywood Boat Design Catalogue

72 pag., paperback
€ 14.50

IAIN OUGHTRED             catalogus De ontwerpen van Iain Oughtred zijn bijeen gebracht in een verzorgde catalogus, waarin door middel van tekst en tekeningen de meer dan dertig ontwerpen worden gepresenteerd.

terug naar pagina-begin