 |
De buitenboeg, buitenkiel en scheg zijn nu aan de beurt. Eerst wordt het geheel van scheg en buitenkiel opgebouwd uit de in het pakket meegeleverde onderdelen. De constructie bestaat uit vier lagen multiplex van 15 mm. dik. De buitenste lagen worden ieder verlijmd met een van de binnenste lagen. De al voorbewerkte sparing voor de schroefaskoker wordt op maat gebracht en de beide helften verlijmd. |
 |
Ook de buitenboeg wordt samengesteld, uit de multiplex delen uit het pakket, in combinatie met een massief houten buitenafwerking. Deze laatste kan hierbij op eenvoudige wijze met de kopieerfrees in model gebracht worden. Overigens is het aan te bevelen deze klus al voorafgaand aan het beplanken uit te voeren: op dat moment heeft men de beste mogelijkheden om de aansluiting op de binnensteven optimaal passend te maken (op bovenstaande afbeelding is gekozen voor een volledig uit massieve delen bestaande steven, waarbij de meegeleverde onderdelen als freesmal functioneren). |
 |
Inmiddels is in de binnenkiel en huid een opening gezaagd ter plaatse van de doorvoer voor de schroefaskoker. Deze laatste wordt aangebracht, zoals al eerder te zien was, in een sparing in de scheg. Ook wordt over de hele lengte van de boot een strook huid ter plaatse van de kiel vlak geschaafd om een goede passing te realiseren. |
 |
Op deze opname zien we de scheg/buitenkiel nadat deze op de romp geplaatst is. Ter plaatse van de schroefaskoker steekt de scheg door de gezaagde opening in de romp naar binnen. Het hoogteverschil tussen steven en kiel verdwijnt na het aanbrengen van een slijtlijst op de kiel. |
 |
Nogmaals de scheg direct na de plaatsing: aan weerszijden tekent zich nog de naad van de doorgang door de huid af: deze wordt later, net als de hele aansluiting van de huid aan de scheg en buitenkiel afgewerkt met een epoxy hoekverbinding (fillet). |
 |
De scheg van binnenuit de boot gezien: de schroefaskoker is inmiddels op zijn plaats gebracht en met epoxy gefixeerd. |
 |
Het werk vordert gestaag: hier is de hoekverbinding aangebracht en zijn scheg en buitenkiel voorzien van een hardhouten slijtlijst. De schroefaskoker wordt geplaatst: bij deze Allina is gekozen voor een wat kleiner schroefraam, waartoe een vulstuk gaat worden aangebracht. |
 |
Het vulstuk is geplaatst en de scheg voorzien van een tweetal versterkingen aan weerszijden. De gelaagdheid van het multiplex laat goed zien dat de achterzijde van de scheg een profiel gekregen heeft. |
|