BOUWTEKENINGEN van John Welsford. 

 uw locatie: www.bootbouwer.nl   bouwtekeningen startpagina   John Welsford
Selway Fisher Bear Mountain Iain Oughtred François Vivier Lageweg John Welsford
JOHN WELSFORD.
WhalerJohn Welsford's eerste ontwerp ontstond ruim twintig jaar geleden, toen een vriend naar zijn mening vroeg over een te bouwen boot. John vond het plan verre van ideaal en toog aan het werk om met iets beters te komen. Tot verbazing van alle betrokkenen bleek het resultaat een groot succes, waarmee de grondslag was gelegd voor een carrière als ontwerper. Tegenwoordig houdt John Welsford zich fulltime bezig met het ontwikkelen van nieuwe boten, inmiddels gesteund door twee decennia onderzoek en studie.
JoansaIn die periode tekende hij een honderdtal boten, bouwde er zelf meer dan twintig en werden er van zijn bouwplannen zo'n drieduizend exemplaren verkocht. Zijn ontwerpen zijn niet alleen populair in het thuisland Nieuw Zeeland, maar bijvoorbeeld ook in Australie, Zuid-Afrika en zeker ook de Verenigde Staten. Ook in Europa komen er hoe langer hoe meer liefhebbers van zijn creaties.

Wij zien in de verkoop van zijn bouwtekeningen dan ook als een waardevolle mogelijkheid tot verbreding van ons aanbod .
Ontwerpen van John Welsford: boten met een uitstraling van stoere doelmatigheid, zeewaardigheid en een verwijzing naar avontuur. De foto-serie rechts geeft een veelzeggend beeld.
bouwtekeningen bouwwijze manual/catalogus

OVERZICHT BOUWTEKENINGEN naar pagina-begin

dinghies
Tender Behind
Tender Behind
Sherpa
Sherpa

roeiboten
Joansa
Joansa
Seagull
Seagull
Walkabout
Walkabout

motorboten
Trover
Trover
Rifleman
Rifleman

roei-/zeilboten
Daniel's Boat
Daniel's Boat
Truant
Truant
janette
Janette
Rogue
Rogue

open toerboten
Houdini
Houdini
Navigator
Navigator
Pathfinder
Pathfinder
Whaler
Whaler

kajuitzeiljachten:
Sweet Pea
Sweet Pea
Penguin
Penguin

TENDER BEHIND terug naar overzicht bouwtekeningen
Tender BehindTender Behind is een heel doelmatige volgboot. Licht genoeg om aan boord te tillen en zo compact dat er bijna altijd wel een plaatsje aan dek te vinden zal zijn. Het laadvermogen is voor een boot van deze afmetingen indrukwekkend en in de woorden van de ontwerper: de stabiliteit moet je ondervinden om het te kunnen geloven. Gesleept blijft Tender Behind goed droog en volgt uitstekend.
Tender BehindDe zeileigenschappen waarover de boot beschikt maken dat Tender Behind, voorzien van het simpele loggerzeiltje waarvoor de tekeningen de details geven, het ook prima doet als zeiljol voor al dan niet jeugdige gebruikers.
Met een 2 pk. buitenboordmotortje komt de boot goed weg. Indien van toepassing gaat de boot moeiteloos mee op de dakdragers van de auto.
lengte o.a. : 2.22 mtr. breedte : 1.22 mtr. bouwtekeningen : € 57,00
gewicht : 32 kg. motor : tot 5 pk. capaciteit : 350 kg.

SHERPA terug naar overzicht bouwtekeningen
SherpaDe Sherpa werd ontworpen op verzoek van een jachteigenaar die zo mogelijk zes personen in één keer van zijn schip naar de vaste wal wilde kunnen vervoeren. Het ontwikkelen van een dergelijke boot is niet eenvoudig, gegeven de vele functies die een tender heeft: niet alleen wordt de boot ingezet als verbindingsvaartuig, maar ook als expeditievaartuig wanneer het moederschip voor anker ligt, als speelboot voor de kinderen en bij tijden ook nog als onderhoudsplatform. Sherpa
Qua eigenschappen en bouwwijze lijkt de Sherpa veel op de Tender Behind (zie hiervoor); de boot is stabiel en heeft een royaal draagvermogen. De veiligheid wordt gewaarborgd door middel van multiplex luchtkasten voor- en achterin de boot, die meteen een goede zitplaats leveren en bijdragen aan de stijfheid van de constructie.
Er wordt rechtop gebouwd, volgens een voor Welsford kenmerkende methode: details hierover vindt u aan het einde van dit overzicht.
De Sherpa is te roeien, te zeilen en voor gebruik met motor voorzien van een sparing in de spiegel.
lengte o.a. : 2.75 mtr. breedte : 1.35 mtr. bouwtekeningen : € 84,00
gewicht : 38 kg. zeiloppervlak : 3.9 m2  

JOANSA terug naar overzicht bouwtekeningen
JoansaEen mooie slanke boot, puur ontworpen om mee te roeien. Verrassend snel en zowel geschikt voor solo tochten als voor uitstapjes met 1 à 2 passagiers. De Joansa, een ontwerp gebaseerd op de rondspant Chamberlain Dory Skiff zoals die tegen 1900 werd gebruikt in de Noord Atlantische visserij: Joansa prima roei-eigenschappen, zeewaardig en eenvoudig te bouwen met een overnaadse beplanking die het aanzien waard is. De boot kan worden vervoerd op het dak van de auto, heeft voldoende draagvermogen voor 2 à 3 personen met hun bagage en kan desgewenst voorzien worden van een buitenboordmotortje van rond de 2 pk.
- foto's / details -
lengte o.a. : 4.60 mtr. breedte : 1.18 mtr. bouwtekeningen : € 78,00
gewicht : 38 kg.    

SEAGULL terug naar overzicht bouwtekeningen
SeagullDe Seagull is naast de Joansa een tweede 'sportieve' roeiboot uit het programma van John Welsford. De belangrijkste verschillen: de Seagull wordt gebouwd volgens de stitch & glue methode en heeft een iets grotere breedte op de waterlijn. Dit laatste komt de stabilteit, die bij boten van dit type van nature niet bijzonder groot is, ten goede. De snelheid die daarmee theoretisch wordt ingeleverd blijkt in de praktijk minimaal te zijn.Seagull De bouwmethode is simpel, waarbij de lange vloeiende lijnen het proces nog extra vereenvoudigen. Roeien met boten als de Joansa of de Seagull is een ervaring: met verbluffend weinig inspanning komt men op plaatsen die voor gemotoriseerde boten onbereikbaar blijven!
De Seagull kent ook een verlengde versie die geschikt is voor een sliding seat of ingericht kan worden voor twee roeiers: de Mollyhawk.
- foto's / details -
lengte o.a. : 4.64 mtr. breedte : 1.23 mtr. bouwtekeningen : € 81,00
gewicht : 42 kg. motor : 2 - 5 pk.  
MOLLYHAWK
Verlengde versie van de Seagull
lengte o.a. : tot 5.34 mtr. breedte : 1.23 mtr. bouwtekeningen : € 81,00
gewicht : kg. motor : 2 - 5 pk.  

WALKABOUT terug naar overzicht bouwtekeningen
WalkaboutDe Walkabout werd ontworpen voor het maken van solo-toertochten op wind- en spierkracht. De lange slanke romp zorgt er voor dat de boot zowel geroeid als onder zeil snelheid weet te maken. De eenvoudige tuigage, die binnen de romp past en bij het roeien geen overlast geeft, maakt dat de overgang van mankracht naar wind bijzonder weinig tijd en inspanning vraagt. Hoewel vooral ontworpen voor raids en langere éénmans-tochten biedt de Walkabout ook genoeg ruimte voor een dagtocht met een groter gezelschap.
De tekeningen laten een eenvoudige constructie zien met multiplex spanten in combinatie met een overnaadse, op stringers aangebrachte huid. Mocht de boot onvoorzien kenteren, dan is er voldoende drijfvermogen ingebouwd, terwijl een voor- en achterdek een droge vaart garanderen, zelfs onder ruige omstandigheden.
WalkaboutIn de ruimten onderdeks en in de zijbanken die over de hele lengte van de kuip lopen, vindt men een royale hoeveelheid bergruimte. Veel aandacht is er besteed aan de verblijfsmogelijkheid. De boot is zo ingericht dat door een verdiepte slaapplaats een comfortabele nachtrust gegarandeerd is, ondanks de relatief smalle romp. Door de plaatsing van de masten buiten de kuip is er een riante liglengte, terwijl de excentrisch geplaatste zwaardkast in de breedterichting voor voldoende maat zorgt. Ook details voor de wel doordachte ruime kuiptent, die zelfs tijdens het roeien in gebruik kan blijven, maken deel uit van de tekeningen.
- foto's / details -
lengte o.a. : 5.00 mtr. breedte : 1.50 mtr. bouwtekeningen : € 159,00
gewicht : 92 kg. zeiloppervlak : 7.5 m2  

TROVER terug naar overzicht bouwtekeningen
TroverVanwege zijn lijnen zal de Trover niet gauw verkozen worden. Maar wie op zoek is naar een snel en eenvoudig te realiseren boot die gevaren wordt met een buitenboordmotor, kan terecht bij dit ontwerp. De Trover werd ontwikkeld om in het kader van de wederopbouw van Oost-Timor in korte tijd en goedkoop te kunnen voorzien in voldoende boten, die ter plaatse een eerste levensbehoefte vormen.
Trover

De Trover is snel, stabiel en geschikt voor open water. De boot kan met zijn laadvermogen tot 450 kg. zo'n vijf opvarenden aan en is voorzien van een hierbij passend drijfvermogen. De vaarsnelheid ligt tussen de 7 en de 30 knopen. Een prima bruikbare vis- of werkboot.

lengte o.a. : 4.40 mtr. breedte : 1.40 mtr. bouwtekeningen : € 87,00
gewicht : 90 kg. exclusief motor motor : plusminus 15 pk.  

RIFLEMAN terug naar overzicht bouwtekeningen
RiflemanDe Rifleman is ontworpen als een snelle vis- of toerboot, eenvoudig te vervoeren door het beperkte gewicht, met een practische inrichting, simpel te bouwen en, niet te vergeten, met een klassiek overnaads uiterlijk. De boot is ingericht op het gebruik van een buitenboordmotor tussen de 7.5 en 20 pk. De kruissnelheid onder gemiddelde omstandigheden beloopt zo'n 18 tot 20 knopen, met een top van rond de 25 knopen op rustig water. Rifleman

De Rifleman heeft een bescheiden brandstofverbruik en is gemakkelijk onder controle te houden, ook onder zwaardere omstandigheden. De boot neemt weinig water over en biedt royaal plaats aan vier opvarenden en hun uitrusting. Er is veel bergruimte, die tevens dienst doet als opdrijvend vermogen.

lengte o.a. : 4.50 mtr. breedte : 1.50 mtr. bouwtekeningen : € 117,00
gewicht : 90 kg. motor : 7.5 - 20 pk.  

DANIEL'S BOAT terug naar overzicht bouwtekeningen
Daniel's BoatDaniels Boat: bedoeld als opvolger van het jolletje waarin zoveel jongeren de eerste beginselen van het zeilen onder de knie weten te krijgen. Maar tegelijkertijd moest de boot ook bruikbaar zijn als tender, geschikt voor het vervoeren van maximaal drie (zeilend) tot vijf volwassenen (roeiend).
De verdere eisen bij de ontwikkeling waren: snel onder zeil, eenvoudig te vervoeren (en dus licht in gewicht) en te bouwen op low budget basis. En aldus ontstond Daniels Boat.
Daniel's Boat Met extra breedte over 't dek om het bescheiden gewicht van een jeugdige bemanning daar te kunnen hebben waar het nodig is, een royaal vrijboord en een spiegel die toegerust is op de plaatsing van een buitenboordmotor.
Inmiddels zijn er sinds het prototype het levenslicht zag een aantal jaren verlopen, een periode waarin dit ontwerp heeft bewezen een blijvend succes te zijn!
lengte o.a. : 3.20 mtr. breedte : 1.34 mtr. bouwtekeningen : € 84,00
gewicht : 65 kg. zeiloppervlak : 4.75 m2  

TRUANT terug naar overzicht bouwtekeningen
TruantEén van de meest opvallende eigenschappen van de Truant is dat deze niet gauw zal kenteren, gegeven de hoge eindstabiliteit van de boot. En mocht het ondenkbare toch gebeuren, dan beschikt de Truant over een zeer ruim bemeten opdrijvend vermogen. De boot is geschikt voor een bemanning van twee volwassenen.
De Truant zeilt comfortabel en buist niet gauw, heeft veel bergruimte en is eenvoudig trailerbaar.
Truant
De romp wordt 'op de kop' gebouwd en kan redelijk eenvoudig in een bescheiden tijdsbestek gerealiseerd worden. Details voor het loggerzeil zijn onderdeel van de tekeningen.
Op de buitenboordmotor ook prima geschikt als bijvoorbeeld visboot.
lengte o.a. : 3.50 mtr. breedte : 1.63 mtr. bouwtekeningen : € 99,00
gewicht : 70 kg. zeiloppervlak : 7.15 m2  

JANETTE terug naar overzicht bouwtekeningen
JanetteIn 1985 werd de Jane ontworpen, een eenvoudige, goedkoop te bouwen boot, geschikt voor vele doeleinden. In korte tijd werden er een honderdtal bouwplannen verkocht, waarbij opviel dat de boten niet snel van eigenaar wisselden en gebruikt werden voor tal van doeleinden, van recreatief zeilen tot aan de eendenjacht toe. Een wedstrijdroeier gebruikte de boot zelfs voor trainingsdoeleinden.
Vier jaar later werd het ontwerp herzien om de prestaties van de boot zowel als de bouwmethode te optimaliseren; de Janette was een feit.Janette Hoewel de veranderingen vooral bedoeld waren de zeileigenschappen verder te verbeteren bleek uiteindelijk dat ook de roeiprestaties van het nieuwe ontwerp die van het oorspronkelijke overtroffen. De boot is daarbij ook goed te varen met behulp van een buitenboordmotor.
Er wordt rechtop gebouwd, de overnaadse romp is goed geschikt voor onervaren bouwers.
Janette: eenvoudig, relatief goedkoop en met een lijn die gezien mag worden.
lengte o.a. : 3,68 mtr. breedte : 1.34 mtr. bouwtekeningen : € 87,00
gewicht : 50 kg. zeiloppervlak : 7.1 m2  

ROGUE terug naar overzicht bouwtekeningen
RogueDe Rogue is een universele jol: een snelle toerzeiler, goed te roeien en prima bruikbaar op de buitenboordmotor.
Deze eigenschappen in combinatie met de klassieke lijnen en tuigage van de boot resulteerden in een bekroond ontwerp.Rogue Waarbij overigens de klassieke elementen niets af doen aan de bouwwijze in moderne materialen, noch aan het efficient vormgegeven onderwaterschip. Behalve voor dagtochten onder zeil of bijvoorbeeld als visboot, is de Rogue ook geschikt voor langere solo tochten en als boot om in deel te nemen aan raids.
lengte o.a. : 4.45 mtr. breedte : 1.36 mtr. bouwtekeningen : € 105,00
gewicht : 80 kg. zeiloppervlak : 11.0 m2  

HOUDINI terug naar overzicht bouwtekeningen
HoudiniVoor wie op zoek is naar een compacte boot, maar tegelijkertijd hoge eisen stelt ten aanzien van de mogelijkheden voor een langer verblijf aan boord met meerdere personen, is de Houdini een uitkomst. De boot werd speciaal ontwikkeld voor vakantietochten, waarbij er voldoende ruimte aan boord moest worden gecreëerd voor twee volwassenen en twee jeugdige opvarenden. De inspiratie voor het ontwerp werd onder meer gevonden in de catboat: de zeer comfortabele breedte heeft daar alles mee te maken. Het zorgde er ook voor dat er een erg stabiel schip ontstond,Houdini met een zee van ruimte in de kuip en riante bergruimten. De slaapruimte ter weerszijden van de zwaardkast in de zelflozende kuip heeft een lengte van 2.10 meter en biedt ruimte voor twee personen.
De boot is snel en heeft een efficiente tuigage, die snel te bergen is en weinig plaats vraagt. De vele ruimte onder dek zorgt tevens voor een veilige hoeveelheid drijfvermogen.
lengte o.a. : 4.10 mtr. breedte : 1.80 mtr. bouwtekeningen : € 117,00
gewicht : 85 kg. zeiloppervlak : 10.7 m2  

NAVIGATOR terug naar overzicht bouwtekeningen
NavigatorDe Navigator: John Welsford meest succesvolle boot. Honderden sets bouwtekeningen vonden hun weg naar enthousiaste bouwers/gebruikers. De Navigator werd oorspronkelijk ontworpen voor trainingsdoeleinden binnen een zeilclub. De boot vond zijn ware bestemming evenwel nadat de tuigage werd aangepast voor het gebruik bij langere tochten, vooral ook op ruim water. Naast het oorspronkelijke sloeptuig -opzich prima voor wie daar de voorkeur aangeeft- kwam er een yawltuig. Hiermee is de boot eenvoudiger te zeilen en opgewassen tegen zeer extreme omstandigheden; de bemanning heeft daarbij een ruime keuze met betrekking tot een optimale zeilvoering. Uiteraard ontbreekt het op deze rasechte toerboot niet aan bergruimte,Navigator die tevens zorgt voor een veilige hoeveelheid drijfvermogen. Ook werd gedacht aan een opslag voor de buitenboordmotor en de mogelijkheid voor enige ballast. De boot beschikt over een practische ankerkluis.
Het bouwen is snel en relatief eenvoudig: de multiplex huid wordt overnaads aangebracht op een basis van schotten en stringers.
Ook in Europa wordt de Navigator naar volle tevredenheid gezeild!
- foto's / details -
lengte o.a. : 4.50 mtr. breedte : 1.80 mtr. bouwtekeningen : € 147,00
gewicht : 140 kg. zeiloppervlak : 12.6 m2  

PATHFINDER terug naar overzicht bouwtekeningen
PathfinderNa het succes van de Navigator kon het niet uitblijven dat de vraag ontstond naar een gotere uitvoering, met dezelfde kwaliteiten maar met daaarnaast nog een aantal extra's; overnachtingsmogelijkheid aan boord voor één tot twee personen, een motorbun en extra ruimte voor bemanning, bagage en uitrusting.
Op grond van deze uitgangspunten ontstond na een proces van langdurig wikken en wegen de Pathfinder: een 'serieuze' toerboot, met afmetingen die zijn afgestemd op de mogelijkheid tot een slaapruimte aan boord voor twee personen, terwijl de boot tegelijkertijd ook nog solo gezeild kan worden.PathfinderVeel aandacht voor de veiligheid, wat resulteerde in een opdrijvend vermogen waarmee de boot na onverhoopt kenteren door één persoon overeind gezet kan worden. De bergruimte achter de waterdichte afsluitingen beloopt maar liefst zo'n 330 liter. Qua tuigage kan er net als bij de Navigator gekozen worden tussen yawl- en sloeptuig.
Welsford schat de bouwtijd voor zichzelf op 250 uur: voor een nog niet zo ervaren bouwer is het misschien verstandig is om op wat uren extra te rekenen.

lengte o.a. : 5.25 mtr. breedte : 1.95 mtr. bouwtekeningen : € 177,00
gewicht ( incl. motor): 220 kg. zeiloppervlak : 15.1 m2  
6M WHALER terug naar overzicht bouwtekeningen
WhalerEen boot met een eigen karakter; een heel herkenbare spitsgatter met een fraaie zeeglijn. Oorspronkelijk werd de Whaler ontworpen voor het maken van dagtochten met groepen, zowel onder zeil als geroeid. Voor dat doel is de boot inmiddels zeer succesvol gebleken. Daarnaast heeft de Whaler ook een populariteit weten op te bouwen als toerzeiler voor langere tochten, waarbij de boot goed handelbaar is voor één of twee opvarenden. Ook nu weer is er, zoals bij veel van Welsford's boten, een zee van ruimte zowel voor de bemanning als voor het stouwen van uitrusting en bagage.Whaler Een snelle boot, voorzien van voldoende drijfvermogen, een aparte motorbun en een stalen midzwaard van 85 kg. Het rondhout past in de boot waardoor er goed geroeid kan worden.
De Whaler wordt overnaads gebouwd in multiplex; de bouwtijd is vanaf zo'n 220 uur. De boot is getekend met een yawl-tuig, wat een gevarieerde zeilvoering mogelijk maakt.
- foto's / details -
lengte o.a. : 5.99 mtr. breedte : 2.14 mtr. diepgang : 0.26 / 1.35 mtr.
gewicht incl. midzwaard : 300 kg. zeiloppervlak : 16.25 m2 bouwtekeningen : € 177,00

SWEET PEA terug naar overzicht bouwtekeningen
Sweet PeaSweet Pea werd ontworpen voor de leden van een zeilvereniging, zowel om wedstrijden mee te kunnen houden, als ook om toertochten mee te maken. De boot wordt gebouwd op multiplex schotten en stringers, in een 8-10 mm. dikke plaat. Sweat Pea is een lichte boot en dus eenvoudig trailerbaar. De heel geringe diepgang (zonder zwaard) maakt dat de boot een groot bereik heeft. De kuip is ruim en biedt desgewenst de mogelijkheid voor een motorbun.Sweet PeaDe binnenruimte is op een boot van deze afmetingen uiteraard beperkt; toch is er zitruimte voor maximaal vier personen in de kajuit die voorzien is van twee slaapplaatsen, een plek om te koken en bergruimte voor de uitrusting en een chemisch toilet. Wat betreft tuigage kan er gekozen worden voor een torentuig of het vooral voor toerzeilen heel geschikte yawltuig.
lengte o.a. : 5.30 mtr. breedte : 2.24 mtr. diepgang : 0.20 / 1.34 mtr.
gewicht : kg. zeiloppervlak sloeptuig : 18.39 m2 zeiloppervlak yawltuig : 16.72 m2
    bouwtekeningen : € 171,00

PENGUIN terug naar overzicht bouwtekeningen
PenguinDe Penguin werd ontworpen in het kader van een prijsvraag waarbij een toerschip van 6 tot 6.5 meter moest worden ontworpen, geschikt voor gezinsgebruik en eenvoudig te bouwen voor de doe het zelver.De bouw moest mogeljik zijn in gangbaar materiaal en zonder bijzondere gereedschappen. Anders dan de simpele knikspantjachten waar een dergelijke vraagstelling vaak toe leidt, werd de Penguin een overnaads gebouwd schip, te bouwen volgens dezelfde methode als de Rogue en de Navigator.PenguinDe boot een handige ankerkluis, een ruim voordek met royaal bemeten dekluik om bereikbaarheid en ventilatie te waarborgen. De robuuste mastvoet zorgt ervoor dat de mast eenvoudig kan worden opgericht en gestreken. Het gaffeltuig is veelal snel en bestand tegen tal van omstandigheden. De kuip is zelflozend en voldoende groot, terwijl de ruime en comfortabele kajuit slappplaats biedt voor vier personen.
Details voor een alternatieve versie met yawltuig en kimkielen zijn in de tekeningen opgenomen.
lengte o.a. : 6.40 mtr. breedte : 2.44 mtr. diepgang : mtr.
gewicht : 970 (ballast 450) kg. zeiloppervlak gaffeltuig : 21.8 m2 zeiloppervlak torentuig : 20.7 m2
    bouwtekeningen : € 237,00

Bouwwijze van John Welsford. naar pagina-begin
Spantwerk voor de PathfinderDe boten van Welsford worden op verschillende manieren gebouwd. Een aantal volgens de stitch & glue techniek, andere overnaads volgens de ook bij andere ontwerpers populaire methode, waarbij 'onderste boven' gebouwd wordt. Daarnaast zijn er een aantal modellen die gerealiseerd worden volgens de voor Welsford meest kenmerkende methode waarbij de boot'rechtop' gebouwd wordt. Hierbij wordt eerst de bodem gelegd, waarop vervolgens spanten en schotten worden opgesteld, in combinatie met de steven en de spiegel. Het aanbrengen van de huidOp deze constructie worden vervolgens stringers en uiteindelijk de huid aangebracht. Het beeld van de bouw lijkt soms wat complex, maar door de logica in de achtereenvolgende plaatsing van de onderdelen is het bouwproces al doende goed te volgen.

MANUAL / CATALOGUS. naar pagina-begin

The New Zealand Backyard Boatbuilder

--- pag., paperback
€ --.--

Het manual van John Welsford Handleiding bij de bouw van de boten naar ontwerp van John Welsford, van de hand van de ontwerper. Rijk geïllustreerd met zwart-wit foto's. Een goede aanvulling op Welsford's tekeningen!
Binnenkort weer verkrijgbaar
John Welsford - Small Craft Designs

35 pag., paperback
€ 14.50

John Welsford - Small Craft Designs De ontwerpen van John Welsford zijn bijeen gebracht in een verzorgde catalogus, waarin door middel van tekst, tekeningen en foto's 24 ontwerpen worden gepresenteerd.

terug naar pagina-begin