FAQ: VEEL GESTELDE VRAGEN.

 uw locatie: www.bootbouwer.nl   faq algemeen
Het keuzemenu laat zien hoe de faq-pagina's zijn opgebouwd.
faq algemeen stripplanked bouwen stitch and tape bouwen

Selway Fisher's Evening Swan
Wij beweren: een boot bouwen kan iedereen die over een redelijke handigheid beschikt. Veel is hierbij afhankelijk van de bouwmethode waarvoor men kiest: de stitch and tape methode vereist veel minder houtbewerkingsvaardigheden (en technische hulpmiddelen) dan bijvoorbeeld de traditionele karveelbouw. Maar iedereen kan, zeker als men zich wat verder verdiept in de gekozen bouwmethode, een boot tot stand brengen. Er zal best eens wat misgaan, dat overkomt zelfs een geroutineerde bouwer nog, maar dat maakt de voldoening als het probleem weer opgelost is alleen maar groter.
terug naar boven
Behalve een bouwtekening en de materialen heeft men om een boot te kunnen bouwen twee dingen nodig: een ruimte om te kunnen werken (tenzij u dat bij ons komt doen) en een aantal gereedschappen.
Wat de werkplek betreft zijn een paar zaken van belang. Uiteraard moet deze groot genoeg zijn voor de boot die u wilt bouwen; een meter ruimte rondom de boot is hierbij als absoluut minimaal te beschouwen. Verder is het als u 's winters ongehinderd door wilt werken van belang dat in verband met het uitharden van de lijm etc. een temperatuur van minstens 15 graden Celsius gerealiseerd kan worden. Andere voorwaarden zijn voldoende licht en een aansluitpunt voor uw electrische machines. Overigens zijn tal van boten met succes gebouwd onder een geimproviseerd afdak!
Gereedschappen die van pas kunnen komen bij het bouwen van een boot zijn er veel; het aantal dat absoluut vereist is valt reuze mee, hoewel ook hier weer de bouwwijze een rol speelt. In veel gevallen komt u met een gemiddelde doe-het-zelf uitrusting en een paar extra's al een heel eind. Bijzonder handig zijn altijd de kopshoutschaaf, een bol spookschaafje en een aantal lijmtangen. Wat betreft electrische machines: bij het meer elementaire bootbouwen kan men met een decoupeerzaagmachine en een (accu-)boor al uit de voeten. Binnenkort wordt een subpagina met een overzicht van de gereedschappen die bij de verschillende bouwmethoden hun nut kunnen hebben toegevoegd aan de site. Overigens kunnen sommige hulpmiddelen zoals lijmklemmen en b.v. een stoomkist (indien nodig) eenvoudig zelf worden gemaakt.
terug naar boven
"Zoveel als u wilt", zou hier het antwoord kunnen zijn, ook al omdat veel afhangt van uw routine, nauwgezetheid en de keuzes die u maakt m.b.t. de afwerking. Wel kunnen we een indicatie geven van de tijd die u kwijt bent aan een boot. Het kleinste aantal werkuren hebt u nodig voor een volgens de stitch and tape methode gebouwde boot van bescheiden afmetingen. Voor een redelijk eenvoudige kano of kleine dinghy moet u rekenen op zo'n 30-40 uren minimaal. Bedenk wel dat sommige klussen extra tijd vragen door de vereiste uithardingsduur van lijmen en lakken. Begint u vanuit een bouwpakket, dan bespaart u uiteraard weer tijd. Voor b.v. een overnaadse boot uit hechthout van rond de 4.50 meter, worden indicaties gegeven van 200 - 300 uren. Sommige ontwerpers geven bij hun ontwerpen een geschat aantal bouwuren aan. En natuurlijk is er ook altijd nog de "six-hour canoe" (zie boeken/bouwhandleidingen).
Oughtred's Tammie Norrie
terug naar boven
Meerdere malen wordt hierboven verwezen naar de bouwmethode die gevolgd wordt. Om u een idee te geven van de mogelijkheden van de verschillende manieren van bouwen is voor iedere methode een korte beschrijving opgenomen. Elk van de methoden heeft zijn eigen voor- en nadelen. Zo is de stitch and tape methode snel, zeker in die zin dat op heel korte termijn een zichtbaar resultaat ontstaat. De methode vraagt relatief weinig hulpmiddelen en technische kennis. Nadelen zijn b.v. dat deze bouwwijze zich minder goed leent voor blank werk en dat een zuivere rondspant niet mogelijk is.
De stripplanked building methode (een moderne variant op lattenbouw) levert desgewenst wel een ronde kim en daarnaast een erg lichte boot. Net als de vorige methode werkt u bij deze bouwwijze vaak relatief veel met epoxy (wat overigens leidt tot een zeer sterke en onderhoudsarme boot). Wie dat bezwaarlijk vindt kan zijn toevlucht nemen tot het overnaadse bouwen, volgens Oughtred (zie bouwtekeningen) op een relatief eenvoudige manier in multiplex, of volledig traditioneel. Tot slot is er dan nog de traditionele karveelbouw. Hieronder vindt u het keuzemenu met betrekking tot de bouwmethode-beschrijvingen(nog niet volledig).

  stitch and tape bouwen stripplanked bouwen

terug naar pagina-begin