ST AYLES 

 uw locatie: www.bootbouwer.nl   St Ayles

ST AYLES SKIFF
St Ayles
De St. Ayles: een nieuwe klasse in het sloeproeien
St AylesDe St Ayles is een snelle en mooie roeisloep voor vier roeiers en een stuurman.

De boot ontwikkelt zich in hoog tempo tot een internationale eenheidsklasse in het sloeproeien: in de eerste zes jaar dat de klassenorganisatie bestaat werden er enkele honderden sloepen gebouwd en ook nu ontwikkeld de vloot zich nog in snel tempo.

Afgelopen zomer werd voor de tweede maal een wereldkampioenschappen georganiseerd, dit keer in Noord Ierland, met deelnemers uit onder meer Schotland en Engeland, Australie, Nieuw Zeeland, de Verenigde Staten en niet te vergeten Nederland.

St Ayles De combinatie van een aantal bijzondere kenmerken maakt de St Ayles tot een unieke boot:

+ door de relatief kleine bemanning van vijf personen is de boot zeer geschikt om een flexibele trainings- en wedstrijdinzet mee te realiseren

+ de goede vaareigenschappen en de betrouwbaarheid vooral ook op groot en/of ruw water hebben zich inmiddels ruimschoots bewezen

+ de constructie in verlijmd overnaads multiplex zorgt voor een onderhouds-arme boot, met een bescheiden gewicht (minder dan 200 kg.), waardoor de boot probleemloos hanteerbaar en vervoerbaar is

+ de St Ayles is ontwikkeld als een boot die door de roeiers zelf gebouwd kan worden: dit betekent dat de bouwkosten bijzonder laag zijn in vergelijking met andere sloepen. Ook heeft het gezamenlijk bouwen een erg positieve invloed op het proces van team-building

+ door de aanwezigheid van een groeiende internationale gebruikersgroep die actief samenwerkt geeft de boot ook de mogelijkheid om deel te nemen aan evenementen die de landsgrenzen overschrijden.

De ontstaansgeschiedenisnaar pagina-begin
St AylesDe St Ayles dank zijn ontstaan aan een samenloop van omstandigheden: in 2009 was het Schots Visserij Museum op zoek naar een project om bezoekers van het museum te laten zien hoe het bouwen van een boot in zijn werk gaat. Naar aanleiding van de vraag wat er met de voltooide boot gedaan zou kunnen worden kwam de suggestie naar voren om te kiezen voor een moderne versie van de sloepen zoals die gangbaar waren voor de Schotse oostkust. Met die boten hielden de dorpen in vroeger tijden hun onderlinge wedstrijden.

St Ayles De bekende ontwerper Iain Oughtred die al tal van klassiek vormgegeven en tegelijkertijd modern gebouwde ontwerpen op zijn naam heeft staan tekende de St. Ayles. Alec Jordan van Jordan Boats ontwikkelde op basis hiervan het snijpakket en bouwde een prototype, waarna een ontwikkeling op gang kwam die in Schotland inmiddels uitgemond is in een bijzonder actieve organisatie met tal van roeiclubs die binnen het Scottish Coastal Rowing Project een intensieve wedstrijd competitie hebben.
De vlam is inmiddels overgeslagen naar andere landen: de Verenigde Staten, Australie, Nieuw Zeeland en Engeland natuurlijk. Ook in Nederland zijn de eerste boten voltooid, aan uitbreiding van de vloot wordt gewerkt.

St Ayles
De bouwnaar pagina-begin

St AylesDe St Ayles is ondanks zijn klassieke uiterlijk volledig gedacht vanuit de mogelijkheden van niet professionele bouwers. Tot nu toe zijn vrijwel alle boten gebouwd door amateurs, vaak dezelfde mensen die de boot na voltooiing ook zijn gaan roeien.
De basis van het bouwprojekt is een multiplex pakket dat gefreesd is op een computer gestuurde machine. Bijna alle basisonderdelen van de romp en daarnaast ook de mallen die de romp ondersteunen gedurende de bouw maken deel uit van het pakket.
Deze werkwijze heeft verschillende voordelen:
- de bouwtijd blijft binnen redelijke grenzen
- moeilijke handelingen zoals het uitslaan van de spanten en de huid vervallen
- de boten krijgen altijd precies dezelfde rompvorm en eigenschappen, een vereiste wil er sprake kunnen zijn van een eenheidsklasse
- de gefreesde onderdelen leveren een romp met een professioneel strak uiterlijk.

Een uitgebreide geillustreerde toelichting op het verloop van het bouwproces is te vinden in zowel de rechterkolom op deze pagina.

St AylesHet bouwproces van de St.Ayles is goed gedocumenteerd en mocht er tijdens het werk twijfel zijn over bepaalde onderdelen, dan kan altijd teruggevallen worden op onze adviezen. Mocht een bouwersgroep toch liever werken met directe ondersteuning, neem dan eens contact op: er zijn ook mogelijkheden tot (gedeeltelijk) begeleid bouwen of bouwen in cursusverband.

Een altijd terugkerende vraag is die naar de bouwtijd: lastig om te beantwoorden omdat er een grote variatie is in de benodigde manuren, afhankelijk van effectiviteit, de eisen die gesteld worden aan het eindresultaat en de kennis en vaardigheid die beschikbaar is.
Gemiddeld zijn de bouwgroepen zo'n 4-6 maanden bezig, maar afhankelijk van de manier van werken kan deze periode ook aanzienlijk langer zijn. In gewerkte tijd is de schatting: vanaf 250 tot 500 manuren.

In het hieronder ingevoegde 15 minuten durende you tube beeldverslag laten de bouwers van de St Ayles Rowing Club in Anstruther zien hoe de bouw van één van hun sloepen verliep.
De organisatienaar pagina-begin
St AylesBij een boot die zijn wortels heeft in Schotland is het niet verwonderlijk dat ook de organisatie waarbinnen bouw en gebruik gecoördineerd worden daar te vinden is: de Scottish Coastal Rowing Association, die zich exclusief richt op de St. Ayles.
Overigens ligt het in de lijn der verwachtingen dat er binnen afzienbare tijd als gevolg van de snel toenemende internationale verspreiding van de St Ayles overlegorganen zullen ontstaan in verschillende andere landen.
Ook in Nederland worden de eerste stappen op dit gebied ondernomen. St Ayles
Overigens is er absoluut geen sprake van knellende regelgeving: de bouw op basis van een standaard pakket zorgt voor een sterke uniformiteit binnen de vloot en waar er regels zijn hangen die vooral samen met de veiligheid en kostenbeheersing.
Zo is er bijvoorbeeld de regel dat de boot geroeid wordt met riemen met vlakke bladen. Hierdoor blijven de riemen betaalbaar en is het maken ervan uitvoerbaar voor een niet professionele houtbewerker. Met de lengte ervan mag daarentegen naar hartelust geëxperimenteerd worden.
De Association coördineert daarnaast de competitie, met als recent hoogtepunt de wereldkampioenschappen in Noord Ierland. De site van de Association (zie "Links") is een belangrijke bron voor nieuws en informatie.
St Ayles
Het pakketnaar pagina-begin

Het bouwpakket voor de St Ayles is bij ons verkrijgbaar. Behalve het complete sloeppakket bieden we ook deelpakketten aan zodat optimaal kan worden ingespeeld op de mogelijkheden van de bouwers.
In het onderstaande overzicht krijgt u een beeld van de verschillende opties.
Romppakket     € 1.565,00
- Omvat het plaatmateriaal voor de romp en de spanten, cnc gefreesd. Wordt geleverd met de benodigde werktekeningen
Aanvullend mallenpakket :     € 585,00
- Omvat het gefreesde plaatmateriaal voor de bouwmallen inclusief langsverband en dragers voor de stevens, alsmede kopieermallen voor binnen en buitenstevens.
Massief houtpakket     € 1.885,00
- Alle benodigde massieve hout op dikte en breedte geschaafd in siberisch lariks en eiken. Ook het multiplex voor het roer wordt meegeleverd.
Lijm, bevestigingsmiddelen     € 521,00
- De epoxylijm plus een collectie hulpartikelen (roerhoutjes bekers, handschoenen reiniger etc. etc.) en de benodigde spaanplaatschroeven en metaalschroeven in rvs A2

Totale sloeppakket inclusief mallenset     € 4.556,00
Worden er meerdere boten achtereen gebouwd dan vervalt voor de verdere pakketten de aanschaf van een mallenset:
Vervolgpakket zonder mallen     € 3971,00

Bovengenoemde bedragen betreffen de benodigheden voor een complete boot, onder toevoeging van :

- een bouwstelling (materiaalpakket = € 256,00, kan ook prima   uit gebruikt materiaal)
- een set roerbeslag
- het verfsysteem
- roeiriemen
- eventuele extra beslagopties

Set roerbeslag in rvs     € 95,00
- Wordt geleverd inclusief schroeven, alternatieven in messing en brons zijn eveneens leverbaar
Houtpakket voor 4 roeiriemen     € 385,00
- Het benodigde hout in Oregon Pine, geschaafd op de uitgangs- maten voor het maken van de roeiriemen
Afwerksysteem op epoxybasis     op aanvraag
-Een afwerkingspakket op basis van epoxyhars coating en een afwerking in 2 komponenten PU lak
Afwerksysteem klassiek     op aanvraag
- Een alternatieve afwerking op basis van klassieke bootlak + primer
Inhoud van de verschillende deelpakketten:
Romp-pakket :
Multiplex voor de romp in 10 mm. Bruynzeel Hechthout, multiplex voor de spanten in (2x) 18 mm. Hechthout, alles CNC gefreesd. De multiplex platen zijn volledig doorgefreesd :alle onderdelen zijn voorzien van een identificatie-sticker.
Een overzicht met de plaats van alle delen binnen de platen maakt deel uit van de documentatie.
Het romppakket wordt geleverd inclusief een set werktekeningen.
Mallenpakket :
De bouwmallen en een model van de stevens CNC gefreesd in 12 mm. Poplar Ply. De uitvoering van het freeswerk komt overeen met die van het romppakket: de duurzaamheid van de multiplex mallen maakt herhaald gebruik van de mallenset mogelijk.
Massief houtpakket:
Bevat alle voor de bouw benodigde massieve hout, uitgevoerd in Siberisch Lariks en Europees Eiken, op dikte en breedte geschaafd geleverd.
Lijm- en bevestigingsmiddelenpakket:
Het lijm- en bevestigingsmiddelen pakket bevat de benodigde epoxylijm (totaal 15 kg.) en een hoeveelheid hulpartikelen zoals handschoenen, mengbekers, roerspatels etc.**
Als bevestigingsmiddelen worden roestvrij stalen schroeven in A2 kwaliteit meegeleverd**. Schroeven in rvs A4 is optie.
** ; Hoeveelheden naar gemiddeld verbruik, geleverd volgens specificatie.
Levering af Steenbergen, levertijd in overleg.
Alle prijzen zijn inclusief 21% btw; wijziging van prijzen en specificaties wordt voorbehouden
St Ayles
Linksnaar pagina-begin

Onderstaand een aantal verwijzingen naar de organisatie, verenigingen die roeien met de St Ayles en andere interessante sites
Scottish Coastal Rowing Organisation
- De internationale organisatie. Het laatste nieuws, de evenementenkalender, vaarregelementen, bouwinstructies, schepenlijst, links etc.: van alles is hier te vinden
BBC Edinburgh, Fife and Eastern Scotland
- Een reportage van de BBC ter gelegenheid van de eerste regatta in Anstruther in 2010
Flickr: Scottish Coastal Rowing
- Op dit adres vind je een indrukwekkende fotoverzameling over de St Ayles: meer dan 2000 foto's over het bouwen van en het varen met de St. Ayles
WSV Woudrichem Roeien
- Van alle verenigingen en groepen die roeien met de St Ayles is de eerste die we willen noemen de WSV Woudrichem Roeien, de club die in Nederland als eerste een St Ayles in de vaart bracht en inmiddels ook boot nr. 2 in gebruik genomen heeft.
Voor het komende seizoen staat deelname aan verschillende (internationale) evenementen alweer op het programma.
St Ayles Rowing Club
- Site van de St Ayles Rowing Club in Anstruther, een vereniging die nauw gerelateerd is aan het Scottish Fisheries Museum, de instelling die het allemaal mogelijk maakte.
De site geeft informatie over de plaatselijke aktiviteiten. Maar we vermelden deze club in het bijzonder vanwege hun You Tube filmpje waarin je in 15 minuten een overall beeld krijgt van de bouw van de St. Ayles (voor een directe link zie onder de kop "De Bouw" hierboven).
Ullapool Coastal Rowing Club
- Weblog van de aktieve Ullapool Coastal Rowing Club, die zomer 2013 de eerste kampioensschappen organiseerde. Van alles rond het roeien met de St Ayles, met tal van goede foto's.
Boatie Blest/Port Seton
- De blog van Boatie Blest, de roeiers- en bouwersgroep uit Port Seton. Ook hier weer het nodige aan informatie over het lokale St Ayles project. Kijk vooral ook bij "Our Build", het verslag van de bouwaktiviteiten.
Bovenstaande lijst is verre van compleet: op bijna elke genoemde site of blog is wel weer een lijst van links te vinden waarmee nog veel meer wetenswaardigs is te achterhalen.
St Ayles
St Ayles
De St. Ayles eens van dichtbij bekijken of er in roeien?... Dat kan!
simpel te verplaatsen

Voor serieuze geinteresseerden bestaat er niet alleen de mogelijkheid om de St. Ayles Skiff te bekijken, maar ook om de sloep in de praktijk uit te proberen.
Op meerdere locaties in het land zijn hiervoor mogelijkheden: voor meer informatie, neem contact op met de Bootbouwer!

Zelf een sloep bouwen: hoe gaat dat?
tewaterlating

Het is misschien wel even wennen aan het idee om zelf een boot te gaan bouwen: het grote aantal St Ayles sloepen dat inmiddels in de vaart is toont aan dat het goed kan, ook zonder dat men beschikt over een team van deskundigen. Tot nu toe werden vrijwel alle sloepen gebouwd door "amateurs".
Natuurlijk is het erg plezierig als een bouwgroep kan beschikken over iemand die thuis is in de houtbewerking, maar zaken als een gedegen voorbereiding (lees de instructies, kijk eens op een site van andere bouwers), met daarnaast een goede tijdsplanning en coördinatie van de werkzaamheden zijn minstens net zo belangrijk.
Navolgend een beknopt beeldverslag van wat er bij de bouw zoal komt kijken.

I. Voorbereidend werk

Het begin van het project
plaatpakket

Zo begint het: met een stapeltje platen multiplex waarin alle belangrijke delen van de boot zijn uitgefreesd. De platen wordenn volledig doorgefreesd geleverd, zodat er niets hoeft te worden losgezaagd en er direct begonnen kan worden met de bouwwerkzaamheden.

Het lijmen van de stevens
steven lijmen

Een van de eerste klussen is het maken van de stevens: met behulp van de meegeleverde pasmallen worden de voor- en achterstevens uitgezet op een plaat underlayment. Langs de contour worden klossen bevestigd. Vervolgens kan nu de hele bundel latten die de steven gaat vormen in één keer tot een gebogen geheel worden verlijmd, door de latten voorzien van lijm, tegen de klossen aan te klemmen waarna het geheel ruim de tijd krijgt om uit te harden. Op de foto is het moment te zien dat de lijmtangen net zijn losgemaakt: de steven blijft keurig in het gewenste model.

Het lassen van de gangen
lijmen van de gangen

De gangen (de stroken multiplex waaruit de huid van de boot is opgebouwd) worden in plaat-lange delen geleverd. Deze delen worden worden op de aansluitvlakken voorzien van een afschuining waarna de gang tot één geheel wordt gelijmd. Uitlijngaatjes in de stroken multiplex zorgen ervoor dat de kromming van de stroken precies wordt zoals bedoeld. Deze klus laat zich vaak het beste uitvoeren op de inmiddels ook opgebouwde stelling waarop later gebouwd gaat worden.

Samenstellen van spanten en mallen
spantmallen monteren

Tegelijk met de voorafgaande klussen kan er ook gewerkt worden aan het monteren van de spantmallen, die telkens in twee delen geleverd zijn. Is dit gebeurd, dan dienen de mallen in eerste instantie als ondergrond bij het in elkaar lijmen van de in 2 x 18 mm. dik Hechthout uitgevoerde spantjes. De vier spanten worden voorafgaand aan de bouw met een paar schroeven gekoppeld aan de spantmallen en op die manier direct in de romp opgenomen.

Het opstellen van de spantmallen
opstellen spantmallen

Nu worden de spantmallen opgesteld. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de eerder genoemde stelling: deze zorgt voor een horizontaal werkvlak op een comfortabele hoogte. De spantmallen worden samengevoegd door middel van het meegeleverde langsverband, waarna het geheel keurig in lijn (de mallen zijn voorzien van uitlijngaatjes) wordt opgesteld.

Spanten en stevens
stevens plaatsen

De spanten zijn inmiddels aangebracht op de mallen en ook de binnenstevens worden nu geplaatst, dit met behulp van de in het pakket meegeleverde vernuftige stevensteunen.

De binnenkiel
binnenkiel aanbrengen

Als laatste onderdeel van het voorbereidende werk wordt nu de binnenkiel aangebracht over de spantmallen en bevestigd op de afgevlakte onderste gedeelten van de stevens. De onderzijde van de kiel wordt V- vormig gemaakt.

II. Het aanbrengen van de huid

De eerste gang wordt geplaatst
de eerste gang

Tegelijk met de voorafgaande klussen kan er ook gewerkt gaan worden aan het monteren van de spantmallen, die telkens in twee delen geleverd zijn. Is dit gebeurd, dan dienen de mallen in eerste instantie als ondergrond om de in 2 x 18 mm. dik Hechthout uitgevoerde spantjes in elkaar te lijmen. De vier spanten worden tijdens de bouw met een paar schroeven gekoppeld aan de spantmallen en worden op die manier direct in de boot aangebracht.

Aanschuinen van de gangen
landen aanschuinen

Wanneer het eerste paar gangen geplaatst is, wordt er ter plaatse van de overlap met de volgende (land) een schuin kantje gemaakt, dit om een goed passende aansluiting te verkrijgen. Op de foto gebeurd dat met de bovenfrees maar ook een schaaf kan dit karwei goed aan. De laatste decimeters voor de uiteinden van de gangen verdiept de aanschuining zich tot een sponninkje, zodat ten behoeve van de passing het overnaadse net achter de steven verdwenen is. De nieuwe gang wordt nu geplaatst, een proces dat zich herhaalt tot de beplanking compleet is.

Navolgende gangen
verdere gangen

Wanneer het eerste paar gangen geplaatst is, wordt er ter plaatse van de overlap met de volgende een schuin kantje gemaakt. Op de foto gebeurd dat met de bovenfrees maar ook een schaaf kan dit karwei goed aan. De laatste decimeters voor de uiteinden van de gangen verdiept de aanschuining zich tot een sponninkje, zodat ten behoeve van de passing het overnaadse net achter de steven verdwenen is. De nieuwe gang wordt nu geplaatst, een proces dat zich herhaalt tot de beplanking compleet is.

Het aanbrengen van de buitenstevens
buitenstevens plaatsen

Is de huid eenmaal aangebracht, dan wordt het tijd voor de laatste afwerking voorafgaande aan het keren. Bij het maken van de stevens werden zowel voor- als achtersteven samengesteld uit twee onderling niet verlijmde delen: de binnen- en de buitensteven. De binnensteven maakt inmiddels al deel uit van de romp en nu komt het moment dat de buitensteven op de binnensteven wordt gemonteerd, waarmee dan meteen de kopse uiteinden van de gangen veilig afgedekt worden.

De kielbalk plaatsen en dan: keren!
de kielbalk wordt aangebracht

De onderzijde van de beide stevens wordt in lijn gebracht met de kiel waarna het geheel wordt afgewerkt met de buitenkiel, die vloeiend overloopt in de stevens. De hele buitenzijde van de romp wordt nu opgeschoond en geschuurd. Afhankelijk van de keuzes met betrekking tot de afwerking kan desgewenst een epoxycoating of soms zelfs al de volledige afwerking worden aangebracht. Daarna volgt een altijd spannend moment: de boot wordt gekeerd!Caledonia Yawl

III. Binnenwerk

Liggers onder de doften
de doftliggers zijn gemonteerd

Tijdens de afbouw kunnen een aantal werkzaamheden min of meer tegelijkertijd worden uitgevoerd. Eerst moet er echter in ieder spant een ligger worden aangebracht om de boot overdwars te verstijven. Later worden op deze liggers de doften gemonteerd.

Dolboord en oplangers
de oplangers

Twee klussen die in onderlinge samenhang worden uitgevoerd zijn het aanbrengen het uit drie regels bestaande dolboord en de hiertegen van onder aansluitende oplangers van de spanten. Deze laatste maken deel uit van het multiplex pakket en zijn het verbindende element tussen de al eerder geplaatste spanten en het dolboord.

Stootlijsten
stootlijsten

Aan de buitenzijde van de romp wordt de stootlijst aangebracht.De lijst wordt alleen gelijmd waardoor herstel, mocht er ooit schade ontstaan, erg eenvoudig is.

Dolklossen
dolklossen

Bovenop de stootlijsten worden houten klossen en pennen aangebracht ten behoeve van de riemen. Overigens zijn deze pennen ("kabes") een onderdeel van de boot waarmee de verschillende ploegen naar hartenlust experimenteren. Veel mag, zolang het materiaal maar hout is.

Doften
doften

Gelijk op met de voorgaande onderdelen kunnen ook de doften en het zitje voor de stuurman/-vrouw worden gemaakt.Op de foto is te zien hoe een pasmalletje wordt gebruikt om model en lengte van de doft te bepalen.

Vlonders
vlonders

Dat er in dit stadium allerlei werkzaamheden naast elkaar plaatsvinden laat ook deze foto zien: terwijl de stootlijsten verlijmd worden vindt ook al een eerste passing plaats van de vlonders.

Roer en helmstok
helmstok

Nog een karwei dat op ieder passend tijdstip kan plaatsvinden: het maken van roei en helmstok. De laatste wordt net als de stevens in een gebogen vorm verlijmd uit dunne latten.

De finishing touch
schuren

Nadat alles gemonteerd is vindt nog een laatste ronde schuren plaats waarbij alle onvolkomenheden worden bijgewerkt.De sloep kan op weg naar de schilderploeg!
o

terug naar pagina-begin